Написано от: Осама Халифа - изследовател в Палестинския център за документация и информация „Досие“
Израелският министър-председател Бенямин Нетаняху завърши посещение в Съединените щати, което продължи 6 дни от вторник, 19 септември 2023 г. В кулоарите на 78-ата сесия на Общото събрание на ООН той беше поканен да посети Белия дом, който е първият му от завръщането му начело на израелското правителство за шести път в края на декември 2022 г.
Към днешна дата той не е поканен в Белия дом според традициите, спазвани между двете страни, с твърдението, че напрежението преобладава в отношенията между американския президент и премиера на окупационното правителство, като приемем валидността на това отчуждение , това не означава, че стратегическата сигурност и военните отношения между Съединените щати и Израел са били засегнати и са се управлявали от разногласия.
Според новините от срещата най-важните точки на дискусия между двете страни е бил въпросът за нормализирането със Саудитска Арабия, който е бил и най-важният въпрос в речта на Нетаняху в ООН, което показва, че той е заинтересован от приключване споразумение за нормализиране със Саудитска Арабия, което не е свързано с никакво споразумение с палестинците, а по-скоро това споразумение за нормализиране е възможно. Приемането на саудитска ядрена програма за мирни цели предизвика неодобрителни реакции от израелските органи за сигурност - независимо дали от страна на Израел. опозицията или тези в правителството на Нетаняху - които го виждат като опасен проект, който нарушава табутата, свързани със сигурността на Израел, и отваря вратата за ядрено въоръжаване в региона, което подкопава стратегическото ядрено възпиране на Израел.
Американски официални лица потвърждават ангажимента на Съединените щати към сигурността на Израел, без да уточняват каква сигурност търси Израел, за да запазят вратата отворена за неограничени мерки, които служат на Израел сигурна, демократична, еврейска държава” и Америка осъзнава, че това не означава демократична държава, а по-скоро потисническа държава, държава на „апартейд” на територията на историческа Палестина или етническо прочистване на всички останали палестинци на земята на Съединените щати не се ограничават до идентифицирането на източниците на опасност за сигурността на Израел в иранския ядрен проект и ескалацията на ливанската и палестинската съпротива, а по-скоро добавят заплахата от тероризъм, която със сигурност е палестинският тероризъм, като Съединените щати. Държавите класифицират Организацията за освобождение на Палестина и палестинските фракции като терористи и говорят за това, което наричат „споразумения за сигурност“ в региона за борба с тероризма и предотвратяване на появата му. Това е гъвкава фраза, която носи със себе си широк спектър от тълкувания на сигурността Което води до разглеждане на въпроса за границите, изпразване на концепцията за суверенитета на държавата Палестина от нейното съдържание и други мерки, които ще бъдат само в интерес на Израел.
Америка приема израелското искане за „призната еврейска държава със сигурни граници“, което също означава, че завръщането на палестинските бежанци в домовете им, от които са били изселени през 1948 г. и през 1967 г., е демографска бомба, която представлява заплаха за сигурността на Израел с неговия еврейски характер и следователно Съединените щати работят за промяна на правния статут на бежанците, като ограничават правото на завръщане до много ограничен брой, според американското определение на палестинските бежанци като тези, които са напуснали домовете си като. резултат от войната през 1948 г., без техните потомци, в контекста на лишаване на правото на завръщане от милиони палестински бежанци, отпадане на Резолюция 194 и разпускане на Агенцията за подпомагане на ООН.
По време на посещението на Нетаняху в Съединените щати на 2 септември 2010 г. той обсъди с американски официални лица известната израелска поговорка „сигурността на Израел“ като врата към преговорите с палестинците. Това не беше преформулиране на израелската теория за сигурността или опит за развитие според диктата на международните или регионалните развития или да вземе предвид огромното богатство на оръжейни технологии, но по-скоро произтичащи от израелската политическа среда, разработена от онези, които го предшестваха при изготвянето на техните стратегии в областта на израелската сигурност, от Бен Гурион до Шимон Перес, израелските политики потвърждават, че израелската сигурност беше и остава тема, която няма тема преди или след, и не само защото всички решения С арабите и палестинците трябва да разчитате на този въпрос и да изхождате от него, а по-скоро защото това е извинение за поддържане на окупацията на арабска земя и контрол над региона, а Нетаняху не е първият, който повдига значението на поддържането на израелското военно превъзходство и одобрява концепцията за превантивна война и дългата ръка на Израелската армия в региона и опцията Самсон Това беше преди Нетаняху да работи през 2018 г., за да разработи визия за сигурността на израелската окупационна държава, с това, което се нарича „доктрината на Нетаняху“ или така наречената „Концепция за сигурност 2030“, заявяваща, че. „Израел трябва да предупреди или да победи всеки враг, който заплашва да ни нанесе фатален удар или да ни унищожи. И „Израел трябва да прави това, като постоянно обръща внимание на четири фактора на силата, които са сигурност, икономика, политика и преди всичко.“ духовна сила” и като някой, който ходи на четири крака, с тези четири сили, и според твърдението на Нетаняху, „те ще имат относително предимство пред враговете си по отношение на имунитета.” Патриотизмът е за хората, а в неговите воини пулсира духът на ционизма и от тях зависи съдбата на битката” и обяснява как ще победи? „Ние ще спечелим с комбинация от технологични и оперативни способности, въздушно превъзходство и разузнаване и признанието, че тези, които не желаят да се борят за съществуването си, няма да оцелеят.“
Седмично списание Revealing the facts, главен редактор Джаафар Ал-Кабури